
Kuvista hyötyvät kaikki!
Kuvatuki on monelle tukea tarvitsevalle lapselle tärkeä pedagoginen tukitoimi. Tämän lisäksi kuvat ovat mahtava työkalu ihan kaikkien lasten kanssa työskennellessä, sillä niiden avulla voi pilkkoa ja jäsentää puhuttua asiaa sekä vahvistaa välitettävää viestiä. Kuvatuen avulla lapset pystyvät tekemään vuorovaikutusaloitteita ja tulemaan kuulluiksi. Ne toimivat myös muun muassa muistin, toiminnanohjauksen ja keskittymisen tukena ja tuovat toimintaan ennakointia ja struktuuria. Kuvatuki on myös keskeinen osa kieli- ja kulttuuritietoista varhaiskasvatusta.
Kaikissa lapsiryhmissä olisi hyödyllistä olla muun muassa kuvitettu päiväjärjestys, kuvaviuhkoja, joissa on perussanastoa siirtymien ohjaamiseen, vaatekuvat ja pukemisjärjestys, ensin-sitten -pohjia sekä leikkitaulu tai muu visuaalinen apu leikin valitsemiseen.
Kuvatuki on erityisen tärkeää ryhmissä, joissa on:


Kuvatuen käyttäminen on taito, joka täytyy opetella
Kuvien käyttäminen saattaa tuntua vaikealta ja siihen on kiireisessä arjessa usein liian vähän aikaa. Kuulla ratkoo näitä haasteita tuomalla varhaiskasvatuksen arkeen sopivia kuvatuen menetelmiä ja -työkaluja sekä kouluttamalla henkilöstöä hyödyntämään niitä erilaisissa arjen tilanteissa.
Tavoitteena on saavuttaa koko työyhteisössä tilanne, jossa kuvatuki ei ole mitään ylimääräistä tai irrallista, vaan kuvat ovat luontevasti läsnä ja tukena ihan kaikenlaisessa toiminnassa. Moni ammattilainen kuvaa, että kuvat jäävät käyttämättä, vaikka niiden hyödyntämiseen onkin tahtotila. Usein kyse on siitä, että taito ei ole sujuvoitunut, eikä harjoittelun äärelle ole tietoisesti pysähtynyt (esim. selaa aina uudelleen kuvaviuhkaa muistamatta kuvien järjestystä).
Alla olevaan kuvaan on koottu niitä tekijöitä ja vaiheita, joita kuvatuen käyttämiseen ja taidon sujuvoitumiseen tarvitaan. Toistojen ja kokemuksen myötä oppii ennakoimaan ja huomaamaan mitä kuvia missäkin tilanteessa tarvitaan. Aluksi voi alkaa käyttämään vaikka vain 1-2 kuvaa. Lapset oppivat kuvien käyttämistä samalla ammattilaisen kanssa. Anna heidän imaista mukaansa kuvien tutkimiseen ja iloiseen ihmettelyyn!

Tutkimuksia kuvatuesta (täydentyvä)
Tutkimuksia vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemisesta
Navarro, I., Cretcher, S., McCarron, A., Figueroa,C. & Alt, M. 2020. Using AAC to unlock communicative potential in late-talking toddlers. Journal of Communication Disorders. Volume 87.
Peralta. O. & Salsa. A. 2008. Means of communication and sources of information: Two-year-old children’s use of pictures as symbols. European Journal of Cognitive Psychology.
Tutkimuksia toiminnanohjauksen tukemisesta
Lory, C., Rispoli, M., Gregori, E. & David, M 2020. Reducing Escape-Maintained Challenging Behavior in Children with Autism Spectrum Disorder through Visual Activity Schedule and Instructional Choice. Education and Treatment of Children 43(2), 201-217.
Pence, R. B., Allday, R. A., Spriggs, A. D. & Lane, J. D. 2021. Effects of Activity Schedule on DecreasingTransition Latency. Canadian Journal of School Psychology, v36 n1.
Watson. K. & DiCarlo C. 2008. Increasing Completion of Classroom Routines Through the Use of Picture Activity Schedules. Early Childhood Education Journal.